Visselblåsning på Sharp

Visselblåsning

Vi vill göra det som rätt. Sharp strävar efter att upprätthålla ett transparent affärsklimat och hög affärsetik. Vi värdesätter säkerhet och respekt för alla som påverkas av vår verksamhet.

Den här visselblåsartjänsten är ett tidigt varningssystem för att minska risker. Det är ett viktigt verktyg för att främja höga etiska standarder och upprätthålla kunders och allmänhetens tilltro till oss.

Den riktar sig till dig som är anställd/inhyrd eller har en annan anknytning till ett bolag och har misstankar om allvarliga oegentligheter som inte går i linje med våra värderingar, etiska kod och policys, som allvarligt kan påverka vår organisation eller en persons liv eller hälsa. Exempelvis allvarliga trakasserier, diskriminering, miljöbrott, mutor med mera. Du behöver inte bevis för dina misstankar, däremot måste alla anmälningar göras i god tro. Det går bra att lämna anmälan anonymt, företaget har då ingen möjlighet att ta reda på vem som har skickat in anmälan och tyvärr även svårt att återkoppla direkt till anmälaren.

Vi hanterar dina personuppgifter enligt gällande personuppgiftslag (GDPR – General Data Protection Regulation) och dessa personuppgifter lagras upp till och med 3 månader. Denna visselblåsartjänst uppfyller kraven enligt EU-direktivet 2019/1936.

För arbetsrelaterade frågar och klagomål, ber vi om att kontakta din närmsta chef eller arbetsledare. Om denna inte erbjuder ett tillfredsställande svar, bör anställd lyfta situationen med vår Nordiska HR Direktör. Om den anställde fortsatt är besvärad över en potentiellt brott mot uppförandekoden eller lag, kan den anställde visselblåsa via denna visselblåsartjänst.

Ditt meddelande hanteras säkert. Visselblåsartjänsten tillhandahålls av extern part, för att garantera din anonymitet. Alla meddelanden behandlas konfidentiellt.

Vilket bolag avser din anmälan *

Bolagets namn, ort och adress.


Välj ett eller flera alternativ kring dina misstankar om bolagets oegentligheter *


Vilken del av bolagets verksamhet har oegentligheten inträffat inom? *

Exempelvis: Ekonomiavdelningen


Namn på den misstänkte/de misstänkta *

Ange gärna även titel


När, var och hur inträffade incidenten/incidenterna? *

Beskriv incidentens/incidenternas händelseförlopp


Vilka utredningsåtgärder anser du kan göras för att avslöja och dokumentera den händelse/överträdelse som din anmälan avser? *

Önskar du att bifoga filer av exempelvis mailkonversationer gör du det längst ner i formuläret.

OBS! Var noga med maskera bort uppgifter om dig själv.


Kontaktuppgifter

Om du vill att ansvarig utredare ska kunna kontakta dig bör du uppge namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Om du inte uppger din kontaktinformation kan vi inte ge dig information om hur din anmälan behandlas. Vi kan inte heller ställa kompletterande frågor runt fakta som kan vara viktiga för att kunna gå vidare i utredningen och få klarhet i den händelse eller överträdelse som din anmälan avser.


Bifogade filer

Filer kan bifogas här, max 1/fält

Den valda filen är för tung. Max filstorlek är 20MB

Bifogade filer

Ytterligare filer kan bifogas här

Den valda filen är för tung. Max filstorlek är 20MB

Bifogade filer

Ytterligare filer kan bifogas här

Den valda filen är för tung. Max filstorlek är 20MB